Jeg besøgte Radebeul - Radeburg banen ved Dresden for første gang i 1979 direkte inspireret af Hans gerners bog " Små tog på spinkle skinner". Jeg købte en weekend tur igennen DSB rejsebureau med ophold på hotel i Pragerstrasse, en gade som var præget af høje betonhoteller. Det var en oplevelse at være i DDR i den tid. nedslidte gader og huse, trabanter, Wartburger og Ladaer truttede og hostede sig rundt i byen, sporvognene var snavsede og røde og Frauenkirche lå stadig som en bombet ruin. Men en spændende by rent trafikmæssigt. Jeg besøgte Radeburgbanen og fik en meget venlig modtagelse og da personalet på maskinen så at jeg ved hver station / standsningssted hoppede ud for at fotografere, blev jeg inviteret op på lokomotivet. Jeg var desværre ikke så god til tysk dengang, så kommunikationen var lidt ensidig. Men stor oplevelse var det !. Der gik mange år inden jeg nåede ned og besøgte banen igen, denne gang var det i påsken 2010, så der var gået 30 år. der var sket en del forandringer, men damplokomotiverne var de samme, så det var en fornøjelse igen at være der,  det var et dejligt gensyn hvor alle indtrykkene fra 1979 - 80 kom igen. Desværre er de gamle fotos scannede på en ret dårlig flatbed scanner for 6 -7-år siden.

Radebeul 1980. Der ventes på næste tur.. Det er lang tid siden at maskinen har set en vask.

Weises ros 1980. krydsning med sporvogn. billedet er desværre lidt uskarpt, men jeg har taget det med da det har en lidt sjov historie. Jeg stod ved overskæringen og så toget komme, der er en holdeplads på den anden side. Jeg håbede at jeg kunne få et damplokomotiv og sporvogn på samme billede, sporvognen holdt ved et stoppested lidt længere tilbage, og begyndte at køre frem inden at lyssignalet til venstre gik i gang. Lige før at sporvognen skulle til at køre over gik dette i gang og vognstyreren klodsede bremserne på sporvognen, jeg kan stadig huske at alle de stående passagerer faldt forover i sporvognen. Jeg fik mit billede, men desværre fik jeg ikke indstillet min afstand på kameraet idet det ikke var et spejlreflekskamera. Denne overskæring eksisterer stadig, men både sporvogn og omgivelserne ser anderledes ud 30 år efter.. Når jeg ser billedet kan jeg stadig huske den skurrende lyd da han klodsede bremserne og lokomotivets dampslag

Radeburg 1980, toget er klar til afgang mod Radebeul. Jeg var lidt nervøs for at gå rundt og fotografere, da jeg ikke helt vidste om det var forbudt, og der blev hold øje med hvad jeg foretog mig. DDR var jo et totalitært samfund dengang, og jeg oplevede da også at blive tiltalt på en ret ubehagelig måde da jeg tog et gadebillede i Radebeul.

30 år efter kom jeg så tilbage til Radebeul, det var et rart gensyn, der var ikke forandret så meget siden dengang,. Her ses personalet foran deres "traditionstogs stamme" allerede i DDR tiden kørte man med traditionstog. Påsken 2010.

Udkørsel fra Radebeul mod Radeburg med Lutherkirche i baggrunden. påsken 2010.

Tyskerne har en sjov tradition med at pynte påsketræer, så overalt kunne man se disse fine små træer pyntet med påskeæg. Lösnitzgrundstrasse 2010.

Plantog på vej mod Radebeul uden for Radeburg, nord for Bärnsdorf.

Ved Friedewald bad kører banen på en dæmning ml. to store søer forbundet med en lille bro på midt. af dæmningen. Her ses toget mod Radeburg.

Radeburg, endestationen. en lille søvnig by som vi overnattede i på et skønt hotelpensionat med pragtfuld mad.

Kort før Radeburg holder toget ved et lille trinbræt halteplatz Berbisdorf. Der er der ikke meget forandret siden DDR tiden.

Gamle togvogne fik i DDR tiden et nyt otium som kolonihavehuse, her ses et sådant, ret interessant vognkasse fra omkring 1900 tallet opstillet ved Radeburg station. dog må det siges at beboerne i mellemtiden har fået den obligatoriske parabol så han kan følge med.