Warszawa sporveje

Jeg har besøgt Warszawa af 2 omgange, og hver gang blev jeg facineret af byen og dens indbyggere, det var en by som var meget spændende både rent historisk og trafikmæssig. Warshawa blev jo udsat for kraftig kampe i 1943 og 1944 hvor befolkningen i ghettoen i 1943 og hjemmehæren i 1944 ( modstandsbevægelsen) gjorde oprør mod den tyske besættelsesmagt udfra at de var overbevist om at de ville blive støttet af russerne som stod på den anden bred af Wisla, men det var bare ikke i Stalins interesse at polakkerne gjorde oprør, så oprørerne, som var godt organiseret, blev nedslagtet efter 1½ måneds tapper kamp. Stalin beordrede sine tropper på den anden side af floden om at ikke hjælpe polakkerne i deres kamp mod tyskerne. Hitler bekendtgjorde så at Warszawa skulle totalt fjernes fra landkortet, hvilket man gik igang med. Men tyskerne fik faktisk ikke ødelagt hele Warshava, der står stadig mange gl. bygninger fra dengang, og man kan stadig se skudhuller og ruiner fra 1944 den dag i dag. På Praga siden af Warzawa står der stadig mange gamle bygninger fra omkring 1910 da tyskerne ikke kom på denne side gr. at russerne jo var der. Efter krigen ryddede man op i ruindyngen og gjorde de store hovedgader meget brede og anlagde sporveje i midten af disse i eget areal. Dette gjorde at man fik et moderne og hurtigt sporvejssystem, et system som er grundpillen i den kollektive trafik i byen. billederne er fra et besøg med sporvejshistorisk selskab i 2011. Warzawa har et meget spændende seværdigt museum om opstanden i 1944.